Toyota Landcruiser
Richard schaap
Mijn hudige Landcuiser is ongeveer al de 5e in een reeks. Ik bestelde deze al voor hij op de markt kwam en was vooral aangetrokken door de uitspraak van Toyota in de verschillende press releases dat dee nieuwe V8 zo'n 10% minder zou verbruiken dan de vorige 6 cylinder in lijn ( dewelke eigenlijk uit een vrachtwagen komt) van 4,2l. Al na een week schreef ik een mail naar de tchnische dienst van de invoerder en kreeg ik de standaard melding dat het opgegeven verbruik op basis is van metingen volgens de EEG normen. Ja, leuk, maar ik stelde vast dat deze nieuwe een pak meer verbruikte, dus normen?
Wat ik echter vermoed, is dat deze nieuwe V8 getest werd alvorens men er in Belgie de roetfilters plaatst. Een vriend en voomalig eigenaar van een grote toyota garage, stelde voor de roetfilters te verwijderen, waardoor het vebruik al met zo'n 2 liter zou dalen. Dit heb ik dus niet gedaan, maar was overtuigd van de referenties van CTH ivm het plaatsen van een chip-tuning. Dus CTH gebeld, afgelopen maandag naar Overpelt getrokken, koffietje gekregen, gekeken hoe er onder de motorkap werd gewerkt om de chip te plaatsten en en uurtje later weer de weg op. Alhoewel ik een rustige chauffeur ben ( heb ook een SL500 dewelke slechts 11L/100km vebruikt, wat volgens Mercedes niet kon, behalve als ik een fluwele voetje zou hebben...), vebruikte ik met deze Landcruiser zo'n 14-15L/100km gemiddeld. Bon, as je een rustige chauffeur bent met een lichet voet, dan merk je uiteaard niet dat deze chip-set extra vermogen aflevert, maar wa mij al na een paar km opviel, is dat de boordcomputer de opgaven van verbruik begon achteruit te lopen. Het eerste de beste tankstation binnengereden ( in de buurt van Geel) en die voormalige zuipschuit volgegoten. Dan richting Brussel en mijn mond viel open van verbazing dat de boordcomputer ook cijfers on de 1OL kon aangeven. Tot dan dacht ik dat deze alleen per 2 digits aankon;-). Autostrade op en cruise-control op 130N vastgezet. Thuiskomende, ga d boortcomputer 9,8L aan! Vriend gebeld ( voormalige toyotist), dewelke mij aanraadde toch eens op de oude wijze het verbruik na te rekenen ( voltanken, dag-teller op 0, tanken en rekenen). De volgende dag moest ik naar Luxemburg. Cruise-control op 140 en soms effe doorgtrokken tot 200 om te voelen waar het extra vermogen zat en die was er dus ook, want ik kon zelfs to een stuk boven de 200 komen en snel! In Luxemburg aangekomen ( nog met de zelfde tank-inhoud, wat al uitzonderlijk was) en 's avonds terug. Op de grens effe opnieuw volgetankt, autostrade op, cruise-control op 130-140. Na precies 180km ( aangekomen in Bierges voor Brussel), tankstation binngereden en tanken. Boordcomputer gaf precies 10L verbruik aan. Ik tankte vol zoals gebruikelijk tot het tank-pistool afslaat en dit gebeurde na 19 liter. M.a.w., de opgave van de boordcomputer is om een beetje na, correct!! Wauwe, dit is een groot verschil met de 14-15 liter van voor de chip-tuning.Ik stel me toch de vraag hoe die jappen in staat zijn zo een auto af te leveren met zo'n slechte afstelling, want als leek kan ik mij voorstellen dat ongeveer 5L per 100 km minder verstoken, aanduidt dat de wagen BIJZONDER slecht afgesteld staat. Mijn Toyotist vriend vroeg zich alleen af wat de uitstoot nu zou zijn, maar volgens mij eet hij ook teveel Sushi, want een leek kan op zijn vingers nagaan dat een wagen die 5 liter minder verbruikt, ook minder zal uitstoten, ofwel ben ik gek! In ieder geval, wat brengt mij dat als economische berekining hetvolgende op: chip-tuning kost 525 inclusief BTW, is exl 433,88. Dit bedrag wordt afgeschreven in onkosten van mijn bedrijf dus wordt over dit bedrag geen 35% belastingen betaald ( leuk, de staat betaald weer mee!), dus kost mij deze chip-tuning eigenlijk slechts 282. Moet ik nog voorrekenen hoe snel ik dat terugverdien als ik 5L/100km minder verbruik? Zo ja, wil ik dat graag doen maar tegen betaling;-). Conclussie: super chip-tuning, minder vebruik, meer vermogen ( als je dat echt nodig dacht te hebben) en dit voor een appel en ee ei!! Dank u CTH voor het goede produkt,de koffie en de goede service. Me vriendelijk groeten, Richard Schaap